Hälsa & Livsstil

Magnesium, D-vitamin och lite annat

Av
den
5 mars 2021

Efter att ha tampats med galna sömnproblem i en vecka så fick jag nog och köpte hem lite piller
Jag är en sån där som inte vill ta till läkemedel i första taget utan jag vill testa allt annat innan jag kontaktar en läkare och ber om insomningstabletter. Jag satsade därför på andra piller.

Jag har främst problem med att somna. Jag ligger och vrider mig i timmar, 3-5 timmar är inte ovanligt. Det kryper i kroppen, tankarna skenar och så kliar det lite på benet, nåt hårstrå fladdrar i näsborren, och visst kliar det lite på axeln också. Och nu ligger jag på ett gruskorn, och så kliar det lite på tån, och på örat. Ja du fattar… Så enormt jobbigt!
Sömn för mig är livsviktigt! Jag mår verkligen skit av att få för lite sömn, efter bara en natt.

Jag vet inte riktigt vad felet är nu, om det beror på något speciellt eller om det är en kombination av allt möjligt. LCHF-dieten? För lite rörelse/vardagsmotion? För lite frisk luft? Brist på något?

Här om dagen fick jag hem vitaminer och jag passade även på att ta en lunchpromenad för att få både D-vitamin och rörelse.

Sååå fantastiskt underbart väder ute! 

Man kan ju undra varför belysningen är på mitt på ljusa dagen?

Lillskrutta var självkart också med på promenaden


Åter till mina piller
Nu har jag så mycket piller att jag köpte mig en pillerdoserare, haha. Nä det är faktiskt mest för att hålla reda på och komma ihåg att ta dem varje dag.

Magnesium finns i alla typer av celler och har en stödjande roll i en mängd olika kroppsliga funktioner och processer. Till exempel fungerar magnesium som koenzym vid förbränningen av kolhydrater och proteiner, samt bidrar till att andra mineraler som exempelvis kalcium, fosfor och natrium tas upp.
Det sägs att Magnesium ska vara bra mot “Restless legs/Willis-Ekboms sjukdom

Därför behöver du magnesium:
Normal nerv- och muskel-funktion: Till skillnad från kalcium som verkar muskelsammandragande, har magnesium en muskelavslappnande effekt.

Bättre sömn: Magnesium har en avslappnande effekt på både kropp och sinne och kan därmed bidra till bättre sömn. Det finns även forskning som visar att magnesium är associerat till en ökning av sömnhormonet melatonin och minskning av stresshormonet kortisol.

Regelbunden tarm: Låga nivåer av magnesium har kopplats till förstoppning och oregelbunden tarmtömning. Med andra ord är magnesium en bidragande faktor till att magen håller sig lugn och regelbunden.

Lugnare humör: Stress och oro gör att magnesium-förrådet förbrukas och på samma sätt kan brist på magnesium påverka humöret negativt.

Balanserat blodsocker: Ett adekvat intag av magnesium är associerat till hälsosamma nivåer av glukos och minskad insulinresistens.

Starkt skelett: Magnesium är precis lika viktigt som kalcium för att vårt skelett ska hålla sig friskt och starkt.

Magnesium nödvändigt för upptag av D-vitamin
Magnesium assisterar i aktiveringen av D-vitamin, vilket bidrar till att reglera nivåerna av kalcium och fosfat i kroppen. Ett högt intag av D-vitamin utan tillräckligt med magnesium kan därför göra att nivåerna av kalcium och fosfat ökar och inte tas upp i skelettet där de hör hemma. Kalciumet kan då hamna i kärlväggarna istället, vilket ökar risken för förkalkningar i blodkärlen.

Dessutom har de enzymer som förbränner D-vitamin också ett behov av magnesium för att kunna göra sitt jobb. Det D-vitamin du äter kan därför inte utnyttjas av kroppen om du inte har fått i dig tillräckliga mängder magnesium.


Källor till magnesium:
Gröna bladgrönsaker t.ex. spenat
Mandlar
Pumpafrön
Svarta bönor
Avokado
Mörk choklad (hög kakaohalt)
Broccoli
Råris
Cashewnötter
Bananer
Svamp
Havregryn
Sesamfrön
Solrosfrön

Och av detta ovan äter jag inget så ett tillskott kan ju inte skada!

Källa: supersynbiotics.se


 

 


Jag köpte även D3-vitamin High Concentrate, 180 kapslar

D3-vitamin High Concentrate är ett kosttillskott från BioSalma. Detta är laxolja tillsammans med en hög dos vitamin D förpackat i en liten kapsel.

 

Sen så äter jag även kapslar från Fitnessguru – One Heat
Inget jag kommer att köpa igen men jag hade kvar hemma och äter väl upp dem iallafall.

Nu återstår att se om jag märker någon skillnad…

 

 

 

 

 

 

+1
Taggar
LIKNANDE INLÄGG

SKRIV EN KOMMENTAR

Vad skoj att du har hittat till min livsstilsblogg! Här bloggar jag om min vardag i Dalarna, om små och stora händelser och annat som intresserar mig. Jag är en singeltjej med tre vuxna barn och tre barnbarn. Jag jobbar som driftoperatör med administration och trivs jättebra. På fritiden har jag intressen som fotografering, bildbehandling och webb, böcker och musik, fika och inredning. ♥ Välkommen åter! ♥

365 Foton 2021
Senaste boktipset
Arkiv
Tidigare bloggat
Socialt
Bloggkanaler
Follow



Statistik
  • 99
  • 949
  • 282 642
  • 2 390
  • 5
  • 3 158
Sök