Sardinien, Murta Maria- Maj 2019 "Hotel Speraesole"

Om 6 dagar åker vi och nu är det planering för fullt. Själva resan är bokad men mycket annat ska tänkas på och jag är ju “en sån” där planerare som gillar att ha koll, och kontroll.

• Vi har ordnat med skjuts till och från Arlanda vilket är toppenskönt.
  • Resväska ingick inte i priset så vi köpte bara en biljett för 20-kilosväska och tänker att vi klarar oss genom att dela på den samt ha handbagage.
  • Vi har köpt oss en varsin ny bra ryggsäck att ha som handbagage men även för att kunna ta med oss på dagsutflykter.
  • Vi har växlat pengar.
  • Alla biljetter är utskrivna och klara.
  • Packlistan är färdig och det räcker med att jag packar på fredag.
  • Vi har hyrt bil.

Alldeles nyss hyrde jag en bil för en vecka.
Tidigare har vi haft funderingar på att hyra moped eller motorcykel i en eller två dagar men det var riktigt dyrt och när jag såg vad det skulle kosta att hyra bil en hel vecka så var beslutet rätt enkelt. Vi hämtar upp bilen direkt på flygplatsen där den också lämnas sista dagen och då slipper vi även taxiavgiften till och från hotellet.
Det ska bli jättekul att kunna åka vart man vill och se sig omkring!

Nu är det inte så himla mycket förberedelser kvar förutom att dagarna innan ladda alla batterier, färga håret osv. Och jobba förstås. Jag har mycket att göra denna vecka på jobbet så det kommer nog att gå fort, dessutom har vi ju faktiskt en ledig dag mitt i veckan!

FAKTA FRÅN TRIPX

Speraesole är beläget i ett lugnt och fridfullt område omgivet av vacker natur. Några av Sardiniens finaste städer finns i närheten.

Hotellet ligger i den lilla italienska byn Murta Maria på Norra Sardninen. Här slås man av den avkopplande miljön och det fina landskapet.
Närmsta stranden är Porto Istana som ligger två kilometer bort.

Speraesole ligger ungefär 10 kilometer från idylliska Olbia som är en livlig småstad. Staden har en lång och spännande historia, något som du kan lära mer om på det arkeologiska museet. Det är väldigt påtagligt att du befinner dig i Italien, här kan man strosa omkring bland smala gränder, kyrkor och njuta av en gelato på någon av alla uteserveringar runt torgen.

Avståndet till flygplatsen är ungefär 8 kilometer.

Hotellets badmiljö inbjuder till avkoppling med mycket sol och bad. Här trivs alla soltörstande. Runt poolen finns bekväma solsängar och parasoller. Till barnens stora glädje finns barnpool i hotellträdgården. Här finner de minsta sin glädjezon. I poolbaren träffas man gärna för något gott att dricka och något lättare att äta.

Här bor man i trevligt inredda rum. På hotellet finns 57 rum som har bekväma badrum med dusch/badkar samt hårfön. Rummen är inreda i traditionell sardisk still och är väldigt ljusa och fräscha. Alla de fina rummen har;

Gratis trådlöst internet (WiFi)
Luftkonditionering
Minibar/kylskåp
Direkttelefon, satellit-TV
Värdeskåp (avgift)

MINA EGNA ORD OCH BILDER

Hela resan inklusive flyg och hotell med frukost bokade vi via TripX som jag varmt kan rekommendera. Vi bodde på Hotel Speraesole i byn Murta Maria i Olbia.

Hotellet ligger bara 10-15 minuters bilresa från flygplatsen i Olbia.

Det var ett fräscht och välskött 4-stjärnigt hotell med ett mysigt poolområde.

Rummen städades varje dag och vi hade frukost inkluderat i priset. En väldigt enkel men fullt tillräcklig frukost.

Restaurangen som “hörde till” hotellet

Innergården

Vy från vår balkong

Ordentliga solstolar på en välskött gräsmatta

Korridorerna i hotellet var ljusgula och smyckade med blommor och stora vaser

Från korridorerna såg man ner på innergården, där nere fanns även matsalen där vi åt frukost

Poolområdet kvällstid

Rummet var enkelt men fräscht, enda nackdelen var duschen som inte hade något skydd ut mot badrummet vilket innebar att efter en dusch var hela badrummet dyngsurt. Ett draperi eller en glasvägg hade varit toppen.

Precis utanför vårt rum gick det en trappa ner till poolområdet

Det enda jag kanske kan klaga lite på var personalen i receptionen som inte alltid tittade upp och hälsade när vi kom, trots att vi var själva i hela receptionen. Jag tycker att det hör till att personalen säger hej, speciellt när man kommer in i byggnaden.
Dessutom kunde inte heller de ett ord engelska och det kan jag också tycka hör till, om man sitter i en hotellreception bör man kunna göra sig förstådd och förstå engelska, åtminstone hjälpligt.

Poolområdet var perfekt skött, korta gräsmattor som vattnades dagligen, fräscha möbler och en pool som rengjordes både morgon och kväll.

Med tanke på att våren plötsligt försvann så känns det extra skönt att få komma iväg!
Från att i flera veckor tankat värme och solsken och legat ute och solat varje ledig stund kom det snö, blåst och isvindar igen. Vafaan!!??

Så ja, det ska bli riktigt skönt, inte bara för att det är något varmare på Sardinien utan även för att bara komma ifrån, slipper tänka på disk, tvätt, hundrastningar och matlagning.
Och jobb. Jag har haft några hektiska veckor på jobbet då jag täckt för en kollega som har varit utomlands, så förutom mina egna uppgifter så har jag även jobbat åt henne.

Jag behöver den här semestern!

Men varför ska allt gå smidigt?
Nope, inte när det gäller mig!

Det började med problem med överföring av pengar från Paypal. En del av min reskassa som jag var tvungen att föra över då jag tog de sista pengarna på kontot till hyrbilen.
Det har aldrig tidigare varit problem men plötsligt kunde jag inte föra över pengar därifrån till mitt bankkonto. Jag ägnade flera dagar till felsökning och sökande på nätet men till sist fick jag ringa deras support och det visade sig att det satts in en spärr pga många överföringar senaste tiden. Det är precis som med swish, det finns en gräns, och för att ta bort den gränsen behöver man koppla ett kontokort, be dem dra 15:- från kontot, få en kod, klistra in den, och vänta..
Det tar ett par dagar för banken, sen några dagar ytterligare för Paypal och sen tar det ca 2 dagar för överföringen. Och nu är det helg, så… Jag lär nog inte få in de pengarna innan jag är hemma igen.
Tur jag har växlat en del iallafall.

Sen kom nästa bakslag.
Anders har inte vidare tur han heller. Först fick han fortkörningsböter för ett par dagar sen när han skulle åka in med deklarationen till sin mamma. Där rök en del av hans reskassa.

Sen ringde banken honom i förrgår och berättade att hans kort blivit skimmat och att de spärrat det. Det innebär att vi troligtvis inte kan få ut vår hyrbil som är betald och klar. Depositionen på bilen måste dras från förarens kort.
Vi har läst, funderat, läst ännu mer, googlat på lösningar men nää, det verkar helt kört. Jag kollade vad det skulle kosta att avboka bilen och halva summan kostar det. Suck…
Så vi låter bokningen ligga kvar och satsar på att gå in och förklara läget för dem. Anders kan swisha över depositionen till mitt konto och så tar vi det på mitt kort, jag fattar inte varför de är så petiga med att det just måste vara förarens kort? Jag fick ju betala både bilhyra och full försäkring med mitt kort?

Så vi får helt enkelt se hur det går.
Surt om vi inte kan få bilen nu, då blir vi “strandsatta” i Olbia, och jag som var så glad över att äntligen kunna ta mig runt en del under en semester!

Snart kommer Anders och hans dotter och hämtar mig och vi kör till Arlanda.
Halv fem lyfter planet!

Sardinien är nummer två till storleken bland öar i Medelhavet.
Nummer ett är Sicilien och nummer tre är Cypern.
Här bor 1,7 miljoner människor.

Öns längsta flod är Tirso, 151 km.

För att säkerställa vatten och elektricitet har 54 konstgjorda sjöar skapats av vilken Omodeo är den största.

The flag of the Four Moors , är den officiella flaggan för den autonoma regionen Sardinien.

Jordbruket på ön domineras av fårskötsel och här finns 4 miljoner får men också hästar och nötboskap.

Här produceras 80 % av Italiens kork från träden som växer vilt. Bland frukt och grönt odlas mest kronärtskockor, tomater och citrusfrukter.

Övriga stora ekonomiska sektorer är handel, tjänster, IT och turism.

Ön är den enda regionen i Italien utan motorväg men vägnätet är ,trots att vägarna är mindre ,välutvecklat och bra underhållet.

Sardinien har liksom Okinawa, Japan den bland de högsta koncentrationerna i världen av medborgare på över 100 år.

Fotboll är precis som i övriga Italien väldigt populärt och bästa laget Calgari Calcio spelar i serie A. Att även basket ,hästhoppning och vattensporter som segling och kitesurfing lockar många utövare kan man lätt förstå, mer förvånande är då kanske att ön även har fyra skidorter.

Efter en natt med lite resnerver så vaknade jag i tid, gjorde mig klar, packade ner det sista och sen väntade jag på att bli upphämtad. Klockan elva kom Anders och hans dotter med pojkvän för att hämta mig och vi knölade ner Anders packning i vår gemensamma resväska innan vi drog iväg mot Arlanda.
Vi stannade i Uppsala och käkade på Max och vi var på Arlanda ungefär 2 timmar innan det var tänkt att planet skulle lyfta.

Planet blev försenat i ungefär en timme men till sist kom vi äntligen iväg!

Vi landade utan problem och sen väntade det kritiska ögonblicket – att försöka få ut vår hyrbil trots Anders spärrade kort, inga depositionspengar mm. 😱
Efter att ha försökt förklara läget för tjejen bakom disken, som knappt förstod någon engelska, så kom hon med ett förslag, att vi skulle betala ytterligare 2000:- för att få mig att stå som andreförare på bilen. När vi sen skulle betala depositionen visade det sig att mitt kort inte funkade eftersom det var tvunget att vara ett kort med kredit. Men hon skakade lite på huvudet och fortsatte ändå med registreringen.
Vi betalade de 2000 kronorna extra och när hon pysslat med att skriva in mig på alla papper så avslutade hon med: -“Så, nu är allt klart, nu behöver jag bara se ditt körkort.”
Ehhh….
Jag har ju inget körkort! 😜😂
Haha jag skulle ju inte köra, bara stå med så att vi kunde använda mitt kort!
Sen fick vi även lägga ut 120 euro på deposition på diesel, som vi sen skulle få återbetalat så fort bilen var tillbakalämnad fulltankad. (Idag satt pengarna på kontot!)
Hon såg helt uppgiven ut stackaren, räckte oss en bilnyckel och sa: -“Där ute står vår nyaste finaste bil, den går på diesel, ta den och ha en bra vecka!”
Hon ville nog bara bli av med oss vid det laget. 😂😇

Vi knappade in hotelladressen i gps:en i telefonen och 15 minuter senare checkade vi in.

Vi kikade oss runt i rummet, spanade in badrummet och balkongen och sen däckade vi.

Jag vaknade upp med migrän på morgonen, såå typiskt! 😩 Jag ville verkligen inte bli liggandes med huvudvärk så jag proppade i mig Voltaren hela dagen vilket resulterade i att min mage pajade ihop istället, suck… Nåja, hellre det än huvudvärk iallafall.

Vi packade ihop en ryggsäck med det viktigaste och sen tog vi bilen och drog iväg.

Utsikten från vår balkong på morgonen, en ganska mulen första morgon

Pärlan, vår fina hyrbil

Tyvärr har inte min kamera GPS och vi tänkte inte på att spara våra rutter så vi vet knappt vart vi varit men vi hamnde iallafall uppe i en bergsby högre upp i Sardinien, där blåste det 18 meter i sekunden, spöregnade och haglade och temperaturen låg på mysiga 4 grader.
Då kan jag säga att vi undrade vad vi gett oss in på! 😟😬

Den första lilla byn vi hamnade i

Sån söt liten polisbil

Såna häftiga “blommor” på vissa träd, ser nästan ut som rödrosa flaskborstar 😅

Mellan regnskurarna lämnade vi bilen på en parkering för att leta efter ett lunchställe men det var knappt något öppet. Vi tänkte att vi kan hitta något på vägen sen istället… Dum tanke, dels är det långt mellan byarna och dels så var nästan alla matställenn stängda.
Vi hittade iallafall ett litet fik där vi köpte en varsin latte och en grillad panini som smakade riktigt gott.

Vi körde vidare ut i naturen…

Hjärtan i naturen ❤

Vi hamnade i ytterligare en by som var nästintill helt folktom, tills vi kom fram till en kyrka där det pågick en begravning. Det var folk långt ut på gatan och polisen bevakade det hela. Inte vet jag om det alltid är så många Sardeller (mitt uttryck för folk som bor på Sardinien 😅) på en begravning eller om det var någon “kändis” som begravdes.

Grönt, blått och turkost 😍

Det växte stora kaktusar överallt på ön

Vi kom hem till vår by framåt kvällen, vrålhungriga, så vi letade upp pizzerian som tjejen på bilfirman tipsat oss om. Inget att rekommendera! Pizzan var smaklös och badade i flott! 🤮

Dag 3 innehöll mycket bilåkande men dagen började ganska mulet med bara 17-18 grader så det passade bra.

Slog igång GPS:en och försökte hålla oss intill Smaragdkusten men först tittade vi på “grannarnas” trädgårdar. Häftigt träd!

Vingårdar och odlingar fanns det gott om

Och berg! Och även om de flesta vägarna gick mellan bergen så fanns det ändå tunnlar på vissa ställen.

Vi letade efter stränder på GPS:en och sen bara körde vi, det är kul att utforska!
Här kommer vi fram till en av de första stränderna för dagen.

Här blåste det rejält!

Det funkar inte att gå med sandaler i sanden…

Nu började vi bli hungriga så vi letade upp en liten by och körde sakta igenom för att leta matställen. Nackdelen med lågsäsong är att mycket fortfarande är stängt.

Så himla fin utsikt nere från byn.

Vi körde vidare…

Och hamnade i nästa lilla by där vi fick i oss lite kaffe och en varsin panini, sååå gott efter att ha kört i flera timmar.

Kaffe förresten. I Italien dricker man inte kaffe som vi gör, tydligen, en kaffe för dem är en pytteliten superstark espresso. Det tog ett tag innan vi fattade att vi skulle be om Caffé Americano och då fick vi in våra små espresso och en kanna varmt vatten och sen var tanken att vi skulle hälla i det varma vattnet i espresson för att få “vanligt” kaffe. Haha!

Stränderna kan vara vackra även mulna dagar!
Klickbara bilder i mängder

Nu börjar det bli sen eftermiddag men vi bestämmer oss för en liten avstickare innan det är kväll. Vi har hittat en pyttestrand på GPS:en och vi åker.

Passerar järnvägen

Vi hamnade verkligen på en liten liten grusväg och hade det inte varit för att det var så trångt så hade vi nog vänt men vi fortsatte trots allt och det är jag glad för.

Vägen blir smalare och smalare ju längre vi kommer…

Men utsikten är fantastisk så det gör inget att det går långsamt framåt

Framme vid den lilla avlägsna stranden som vi döpte till nakenstranden, just för att den låg så himla avsides och var helt folktom. Nää vi badade aldrig nakna 🤪

Efter att ha sett en fantastisk solnedgång så åkte vi tillbaka till vår by och åt pizza på en av de lokala pizzeriorna.

Ätbart men inte så mycket mer… 🙄

Alla bilder är klickbara!

Vi åker vidare genom att kika på GPS:en och hamnar vid en liten mysig sjö.

En liten stig ner mot havet

Sååå snett träd!

Ganska folktomt, här också….
Vilket vi tyckte var himla skönt.

En blåsig dag…

Här vill man INTE bada!

Anders inspekterar trädets bark 🙂

En jäääättekotte!

Vi åkte vidare och åkte förbi lite frigående fåglar av olika slag vid ett hus. Är nära att köra på en orm som ligger på vägen men Anders hann precis väja. Tyvärr kunde vi inte stanna och vända, jag hade gärna fotat den annars.

Får leta bra länge efter någonstans att äta men till sist hittar vi en öppen restaurang. Tydligen var vi tidiga för allt på menyn fanns inte att beställa så det fick bli pasta.

Det ser gott ut men njä, ganska smaklöst och min egen köttfärssås är bra mycket godare! Hittills är vi ganska besvikna på den Italienska maten.

Alla bilder är klickbara!

Vi passerar Olbia där vi bor och vi passar på att kila in på Lidl. Jag var ute efter iskaffe men det fanns tyvärr inte.

Alkohol fanns det iallafall, i mängder! 🤪

Vi åker vidare och njuter av den fina utsikten.

Vi passerar många småbyar längs vägen…

Berg överallt

Vi stannar till vid en husbil som säljer fika och en riktigt stark, väldigt liten, espresso satt bra!

Vår fantastiska bil, så himla glad att det löste sig så att vi kunde hyra den!

Vi fortsätter att åka och emellanåt stannar vi och traskar omkring.

Alla bilder är klickbara!

Vi såg en borg på håll så vi åkte ditåt och till sist kom vi ända upp till parkeringen, för att sen gå en stig uppåt.

Här fanns det massor av olika växter på vägen och det fanns uppsatta plakat med information.

Utsikten var magisk

Nu börjar vi närma oss

Väl framme så inser vi att vi att vi inte kommer in då det är stängt med stora grindar. Här har de visst bara guidade turer och endast under högsäsong.

Men kameralinsen får plats mellan hålen i stängslet och jag fotar en hög enorm trappa.

Anders hittar något spännande utanför 🤪

Vi beundrar utsikten en stund till…

Där nere står vår bil

Nere vid bilen igen. Jag älskar de här stora häftiga stenblocken och klipporna!

Alla bilder är klickbara!

Efter borgbesöket bestämmer vi oss för att ta oss till Björnen som jag läst ska vara en sevärdhet i Palaus.
En del av berget, som formats genom årtusenden, har fått formen av en björn, vilken också är en symbol för staden.

Vi åker bil hela vägen upp, för att mötas av detta! Även här var det stängt…

Så vi åker ner igen och kikar på Björnen från en annan vinkel. Jag gissar att stenblocket mer liknar en björn där uppifrån för nu måste vi använda en del av fantasin för att se den. 😛

Nu börjar dagen lida mot sitt slut och vi börjar bli hungriga så vi tar oss till närmaste by, parkerar bilen och promenerar en sväng.

Idag hade vi förresten kört slut på en halv tank och d har vi kört MYCKET, känns bra med en bil som drar så lite.

Så fin kyrka.

Vi hittar till sist en pizzeria och det här är första middagen hittills som smakar ok. Anders däremot…. han valde en pizza med anjovis på! 😝
Han sa att eftersom nästan häften av alla pizzor på menyerna innehöll just anjovis så borde det ju vara gott, och eftersom han blivit så besviken över maten så här långt så kunde han lika gärna testa.

Vi delade på min pizza! 😅😆

Hyfsat mätta och belåtna traskade vi mot bilen för att ta oss hem men jag var ju tvungen att fota lite på vägen.

Alla bilder är klickbara!

Vi vaknade till strålande sol och efter frukosten intog vi en varsin solstol vid poolområdet.

Halo 🌞

Låg och solade i ett par timmar innan det blev lite för varmt och långtråkigt så vi packade ihop oss och åkte iväg en sväng.

Hittade ett ställe via GPS:en som såg häftigt ut så vi startade den och drog ditåt. Parkerade och påbörjade en liten vandring uppåt.

Den här gången struntade vi i stranden, vi ville upp på berget bredvid.

Hittade äntligen en liten “kompis”!

Nu börjar vi komma en bit upp…

Här var det riktigt högt, svårt att få med höjden på bild…

Så vackert att man vill stanna här för alltid!

Alla bilder är klickbara!

Efter den tidigare utflykten var vi hungriga så vi åkte mot närmaste by för att hitta något ätbart.

Det blev kaffe och varma mackor, underbart gott! Här ser ni våra små espresso med det varma vattnet bredvid 🤪

Vi åkte vidare, nu mot en strand vi hittat på GPS:en.

Framme vid stranden. Man går igenom “tunneln” bakom skyltarna för att komma dit.

Här har de bokstavligen “pallat upp” den lilla gången i växtligheten.

Det blev en kort visit vid den stranden och vi drog vidare till nästa där vi på håll såg att de surfade.

Alla bilder är klickbara!

Det här blev vår favoritby men det visste vi ju förstås inte när vi först begav oss ditåt.

Cala Gonone ligger på Sardiniens ostkust, vackert omgivet av höga berg. Här finns flera fina stränder (varav de vackraste endast nås med båt)

Jag ångrar lite att vi inte hyrde en båt här, det hade varit häftigt att se grottorna och de små fantastiska stränderna.

Vi hade googlat oss till att det fanns ett akvarium här så vi satte GPS:en på “gång” och så traskade vi.

Såå himla vackert, mysigt och välskött!

Här finns det även Doggiedog beaches 🙂

Här skulle jag kunna traska runt hur länge som helst!

Vi blev fikasugna och såg ett mysigt litet ställe intill stranden där vi stannade till.

Äntligen kaffe!

Så himla mysigt fik!

Till sist kom vi upp till akvariet men dels så var det skyhöga priser för något vi inte visste vad det skulle innehålla och dels sprang det skrikande förskolebarn i hela lokalen, så vi bestämde oss för att njuta mer av byn istället.

Alla bilder är klickbara!

Nu börjar det bli eftermiddag och vi börjar bli både hungriga och lite trötta så vi börjar åka till hotellet.

Men det tar lite tid för vi måste ju hela tiden stanna och fota 🙂

Men man kan även fota genom bilrutan…

Äntligen!
När jag läste på om Sardinien innan vi åkte kunde jag läsa att de vanligaste djuren var får och kor. Det skulle finnas ca 3 miljoner får på Sardinien.
Vi undrade länge var de höll hus. Vi såg några på håll ibland men inte var de många och alldeles för långt bort för att fotograferas.
Men här kom de gåendes på vägen och jag slet fram kameran och fotade i farten!

Kolla så skumt molnet liksom ligger på toppen av berget.

Möter ett litet (turist?)tåg på vägen

Och så kommer till sista strandstoppet för dagen.

Här var det rejäla vågor och jag hade aldrig vågat bada här även om jag ville!

Meeen, tårna måste ju doppas!

Anders är både ryggsäcksbärare och när vi besöker stränder även sandalbärare 😆
Jag har fullt upp med att fota allt! Haha!

Tydligen han också… 😛

Alltså, vad är det här? Det blir mer och mer tydligt hur ett moln liksom lagt sig ovanpå bergstoppen. Det ser rätt kul ut!

Nu är vi hemma på hotellet igen och tar oss en välbehövlig dusch.

Så här såg berget ut hela kvällen men nästa morgon var molnet borta.

Vi tänkte att vi skulle “unna oss” en middag på hotellets restaurang. Här fanns det knappt något att välja på men en schnitzel med pommes lät gott så det tog vi båda två.
Och vi fick in en varsin torr platt schnitzel och lite pommes. Vi fick inga grönsaker till (om inte granbarret räknas?) och ingen sås.
På bordet stod små förpackningar med ketchup och majonäs så tillsammans med det fick vi till sist ner middagen, som för övrigt kostade 140 kronor styck utan dryck!  😕

Alla bilder är klickbara!

Vi startade dagen på köpcentret Auchan då jag hade slitit sönder min laddkabel till telefonen och var tvungen att köpa en ny.

Köpcentret såg ut som vilket köpcentrum som helst i Sverige.

Här fanns en enormt stor butik och här samlades allt ifrån elektronikvaror till kläder, hygien till mat.

Laddkabel samt solskydd till Anders inköpt.

Sen skulle vi ge oss på att tanka vilket var lite kul. Vi var på väg att köra fram till pumparna då en snubbe började vinka och sen visade det sig att vi inte behövde göra ett dyft, bara tala om hur mycket diesel vi ville ha, och betala genom fönstret. Så smidigt!

Sen åkte vi förbi Lidl för att köpa lite gott med oss till stranden.

Och sen åkte vi ner till “vår” strand. Biluthyraren tipsade oss om denna strand, dessutom den närmaste vårt hotell, som en av de bästa i Sardinien.

Här låg vi och stekte nästan hela dagen, sååå himla skönt!
När vi blivit tillräckligt varma gick vi ner för att bada. HAHA!
Jag lovar att det inte var mer än 15-16 grader i vattnet!!!
Efter MYCKET velande så doppade vi oss till slut och visst var det skönt efteråt.

Någon börjar bli röd…

Och mina knän svider lite…

Plötsligt känner jag hur något ålar sig vid mitt lår, jag rycker till och instinktivt lyfter jag på benet. Då hamnar ödlan (som det visade sig vara)mellan mina ben och han får ju lite panik eftersom han inte tar sig ut. Jag får också panik eftersom jag inte vet om det är en orm eller ödla! Anders bara skrattar och ropar: – Fota då! 🤪
Till sist fattar jag att jag måste lyfta på benet och då springer den lilla ödlan in bland buskarna.
Sen tillbringar vi en stund åt att leta efter ödlan med kameran och till sist lyckas jag fånga den på bild.

Framåt eftermiddagen är vi så varma och röda så vi åker tillbaks till hotellet och tar en varsin dusch för att få bort sand och sololja, och sen åker vi in mot Olbia för att äta middag innan vi ska på solnedgångsjakt.

Sen gör vi ett “BIG NONO!” Vi äter på McDonalds!
Vi är vid det här laget så trötta på att leta efter öppna matställen där maten faktiskt är god så vi sätter oss på uteserveringen och njuuter av vår mat. Mätta blir vi också! 😋

Efter maten börjar vi åka runt för att leta efter en bra plats att se solnedgången ifrån och vi bestämmer oss för att åka till Baia.

Än så länge står solen ganska högt så vi tar en liten promenad medan vi väntar.

Det är fortfarande ett tag kvar innan solnedgången så vi åker ner till byn i Baia.

Det märks att det här är ett rikt område, husen är i så fint skick och hotellen ser exklusiva ut.

Nu börjar solen att gå ner så vi åker upp på berget igen och kameran går varm.

Alla bilder är klickbara!

Vi vaknar till ännu en vacker varm dag så bestämmer oss för att ta oss till stranden igen men först åker vi in på en Supermarket i vår lilla by och där hittar jag äntligen iskaffe, lyckan är gjord!

Köper även med oss en varsin Breezer och lite annat smått och gott.

Jag saknar en kudde på stranden så jag tar en necessär och ett gäng små hotellhanddukar och tillverkar en egen 🙂

En bit bort på vår strand pågår en fotografering och det är förutom modellerna säkert 20-30 personer till i teamet.

Lika vackert idag. Dock var det (ännu!) kallare i vattnet så det blev bara ett snabbt dopp.

En kille flyger med sin drönare (svarta pricken mitt i bilden)

Efter några timmar ger vi upp, åker till hotellet och duschar och sen åker vi till Olbia för att spana lite i stan.

Det blir ännu en middag på McDonalds, fast en annan meny 🤪😋

Vi stannar till på ett fik och ser solnedgången innan vi åker till hotellet och däckar tidigt, trötta båda två.

Tar några sista foton av hotellet, imorgon är det dags att åka hemåt 😟

Sista dagen på Sardinien… 😟

Vi gick ner och åt den sista frukosten och sen duschade vi och packade.
Nu var det riktigt smidigt att ha hyrbilen fram tills vi skulle flyga, vi packade allt och la i bilen, checkade ut, betalade vår turistskatt och sen åkte vi.

Vinkar adjö till vårt rum

Precis utanför vårt rum har vi en trapp ner till poolområdet

Hotellrestaurangen

Vinkar hej då till hotellet

Och packar in oss i bilen

Och efter mycket lite funderande kommer vi på precis vart vi vill åka, igen. Till vår favoritby Cala Ganone såklart!

Fast här är vi på väg till… Onani? 😂

Vägen från Murta Maria, den lilla byn vi bodde i, till Cala Ganone, är häftig!
Det går upp och ner och kringelkrokigt hela vägen och mot slutet går det långsamt uppåt en bra bit innan det väntar en riktig sicksackväg ner.

Där nere syns Cala Ganone och en bit av vägen ner.

Nu är vi riktigt högt uppe!

Fler än vi stannar och fotar och beundrar utsikten

Här ser ni en bit av hur vi ska köra ner.
Vägen tillbaks mot Olbia ser likadan ut fast uppåt åt ett annat håll.

Nu har vi kommit ner. Jag har spelat in en video på när vi åker ner som jag lägger upp sen.

Vi har inte betalat för vår parkering en enda gång, dels för att vi trott att det varit gratis och för att vi inte hittat några automater beroende på vart vi varit.
Nu stod det dock en tjej här och kollade biljetter så vi betalade givetvis. Tack och lov att hon hjälpte till, inget finns beskrivet på engelska och det skulle skrivas in regnummer, tider mm innan man fick biljetten.

Svårt att få nog av detta!

Nämen, där till höger ligger ju det lilla mysiga fiket

Bäst vi stannar till och tar en kaffe och varm macka 😋

Vi kan tyvärr inte stanna hur länge som helst eftersom vi ska hinna med planet hem, så vi beger oss mot Olbia igen.

Det syns inte på bild hur brant det är, men brant är det!

Vi åker uppåt, här stannar vi till i backen och Anders springer ut ur bilen och tar ett foto!

Plötsligt stannar Anders bilen och skriker: – Kossor! Ut och fota!
Haha!

Jag går närmare stängslet och kossorna undrar nog vad jag håller på med

Vi kör vidare och jag försöker att memorera allt för att aldrig glömma hur vackert det är

Vi kommer fram till Olbia i tid, tankar bilen full och lämnar tillbaks den. Det går snabbt och smärtfritt och sen tar vi oss till flygplatstoaletterna för att byta om innan vi checkar in bagaget.

Flyget hem blev försenat med en timme men sen var planet halvtomt och jag fick en plats vid nödutgången vilket innebar större utrymme, skönt!

Anders dotter kom och hämtade oss på Arlanda och vi kom hem vid tretiden på natten, nöjda och belåtna med en fantastisk vecka!

I efterhand önskar jag att jag hade spelat in mer men jag fick ihop en kort film iallafall. Här får ni se vår fina strand “live” och följa med på vägen till och från byn Cala Ganone.

Ha åksjuketabletterna redo – nu åker vi! 🚗😀

Bemötande & Gästvänlighet
Nja, jag kan inte påstå att jag tycker att bemötandet i Sardinien var speciellt bra. Jag kan nog lätt räkna på en hand de få gånger vi kände att vi blev bemötta trevligt och med serviceanda. Vår säljare på Eurocar där vi hyrde bilen var toppen (förutom att vi fick betala det dubbla, haha, men med pengar löser sig det mesta) och personalen på fiket i Cala Ganone var mysiga och trevliga.
I övrigt blev vi ganska nonchalerade vart vi än var, och inte hjälpte det att ge dricks heller! 🙄

Jag vet inte om det kan ha att göra med att de känner sig obekväma för att de inte kan kommunicera med oss. I en supermarket i en liten by vi besökte sprang personalen och gömde sig när vi kom och ingen kom fram och hälsade eller ens satte sig i kassan.

Jag har iallafall aldrig varit i ett land där de är så dåliga på engelska. De varken förstår eller kan prata.
Givetvis finns det väl undantag men vi träffade bara en person under hela veckan som kunde prata och förstå litegrann.
Inte ens ungdomarna på McDonalds förstod ett ord av vad vi sa, trots att vi försökte prata tydligt med korta meningar.

Men å andra sidan såg vi också en film, Sagan om ringen, dubbad på italienska, haha, tänk er Gollum prata italienska!! 😂😂
Såå, de kanske inte lär sig engelska i skolan och inte heller naturligt genom bland annat film?

Hyrbil
Jag har läst en del skräckhistorier angående att hyra bil på Sardinien men för oss gick det förhållandevis bra (förutom att Anders kort inte gick att använda och det slutade med att vi fick betala det dubbla eftersom vi då inte kunde lämna en deposition).
Det är dock en VÄLDIGT hög deposition på att hyra bil på Sardinien, vår låg på 1100 euro vilket är nästan 12000 kronor. Man behöver även ha ett rent kreditkort för att få hyra bil.
Kom ihåg att kontrollera bilen både in- och utvändigt när du hämtar den, och dokumentera alla skador, stora som små, med bilder.
När vi lämnat tillbaks vår bil efter en vecka var det nervöst när jag några dagar senare mottog ett mail från hyrbilsfirman med deras slutbesiktning av bilen. Vår bil var helt ok och summan landade på 0 euro, puh!

Trafik
Det här är spännande vart man än åker tycker jag.
I Sardinien var det över lag fina vägar och bra skyltat och det kändes väldigt modernt. I de mindre byarna och högt uppe i bergen var vägarna mindre bra, smala och krokiga, men det har ju sin charm och då får man istället ta det lugnt och försiktigt.

De vanligaste hastighetsbegränsningarna var 30, 50 och 100 (på motorväg). Ingen körde i 30!
Vi var försiktiga och höll hastigheten (iallafall de första 2 dagarna, haha) och vi blev omkörda av en moped på 3 hjul. Jag kan absolut ta att lokalinvånarna kör snabbt, de känner till vägarna och säkert varje liten kurva, men det jobbiga var inte att bli omkörd, det var att de låg en halvmeter bakom vår bil tills det gick att köra om. Ofta gjorde de dessutom helt vansinniga omkörningar för att sedan ta nästa avfart till höger. Snacka om onödigt!
När vi fick ett helt led med bilar bakom oss svängde vi ofta in till sidan där det var möjligt, bara för att släppa förbi dem.

Vi såg ingen olycka men däremot så satt det minnesstenar överallt runt om på Sardinien. Det såg ut som gravstenar med ett namn och datum och ofta även en bild på personen som förolyckats. Det brukade vara fullt med blommor vid stenen så man såg platserna lätt när man åkte omkring.

Det är många som cyklar på Sardinien, både friluftsmänniskor med stor packning på cykeln men även hela gäng som tränade som lag.

Det bästa tipset om ni ska köra runt på Sardinien är att använda GPS. Vi använde oss av Google maps vilket fungerade toppenbra.
Ett annat tips är att märka ut vart ni varit eller kanske till och med hela sträckan, tyvärr något vi missade att göra vilket är synd så här i efterhand. Vi minns ju inte vart vi kört och hade vi kunnat se det i efterhand hade det varit jättekul!
Jag vet inte om man kan göra det i Google maps men till nästa resa ska jag absolut ta reda på det. Annars kan man ju alltid ta en print screen på skärmen vid varje stopp.

Natur
Woooow! Det är för naturen man åker till Sardinien, helt klart!
Här finns allt. Berg, dalar, sjö, hav, färger, växter, träd… En härlig mix av allt!
Det sardiska landskapet är till stora delar kargt och bergigt, för att plötsligt ge plats åt olivlundar och andra odlingar i dalgångar och på slänter. Den orörda naturen är bitvis rena vildmarken, frodiga skogar med kastanj och korkek.

Sardinien är det självklara valet för den som söker vackra “egna” stränder och kristallklart vatten att njuta av i lugn och ro. De flesta stränderna är naturstränder, och de sardiska kusterna är ständigt omväxlande. Höga klippor viker plötsligt undan för breda sandstränder.

Bad & stränder
Nu åkte ju vi i början på maj och det var ingen trevlig badtemperatur direkt. Det var runt 15-17 grader skulle jag tippa, men är man vid Medelhavet så är man och vi doppade oss några gånger iallafall. Längs hela norra kusten finns fantastiska stränder.
Har du bil? Använd dig av Google maps och leta upp stränder genom att förstora kartan, välj och få en färdbeskrivning. Det sättet tog oss till helt fantastiska stränder vi aldrig hade hittat annars!

Djurliv
Jag älskar ju djurliv och hade hoppats på att få se många olika sorters djur men här blev jag lite besviken. Jag hade läst att det kryllade av får på Sardinien men vi fick verkligen leta för att hitta några och de vi såg var på håll.
Det sägs även att det finns mycket ödlor på Sardinien men jag hittade bara två stycken. I och för sig letade vi väl inte speciellt mycket heller.
Däremot var det skönt för det var inga jobbiga insekter överallt. Knappt några mygg, getingar, myror eller andra små jobbiga kryp.

Mat
Maten var en riktig besvikelse!
Dels var det inte mycket som var öppet i början på maj och dels så var maten tråkig och smaklös. Vi halvt levde på kaffe med panini för det visste vi var gott. Pizzorna var oljiga och smaklösa och jag föredrar en svensk pizza alla dagar i veckan!
Inte heller pastan var god och de sista tre dagarna gav vi upp och åt middag på McDonalds, haha!

Priser
Det är inte billigt i Sardinien. Det mesta kostar ungefär lika som här hemma i Sverige.

Väder/klimat i maj
De första dagarna beklagade vi oss lite över vädret då det var mulet och vi hamnade på ett berg där det var 4 grader varmt, regnade, haglade och blåste 18 meter i sekunden. Men efter dag 2 vände det och vi hade mellan 23-27 grader varmt och mer eller mindre konstant solsken resten av veckan. Vädret hemma hade visst varit +8 grader och ösregn hela vår bortavaro.

När Anders och jag gick runt i shorts och klänning så hade Sardellerna på sig jeans, tjocktröjor och jackor eller dunvästar!

Skulle jag rekommendera Sardinien?
Absolut! Har du möjlighet – Åk! Bara se på mina bilder så förstår du varför…
Resorna är inte så dyra och det går snabbt att flyga. Om du vill ha ut mesta möjliga av resan så tycker jag absolut att du ska hyra bil.

Skulle jag vilja åka igen?
Jag reser gärna till olika platser men visst skulle jag kunna tänka mig att återvända till Sardinien. Jag skulle absolut hyra bil igen och om jag inte skulle välja att bo i Cala Ganone så skulle jag åtminstone åka dit igen och gärna hyra en båt över en dag eller två.
Jag skulle nog isåfall välja att åka en eller två veckor senare, kanske tre, just för att få upp vattentemperaturen lite.
Ett alternativ vore att bara köpa flygstolar och bila omkring och sova på olika hotell och vandrarhem under tiden. Som sagt, i Sardinien vill man se sig omkring!

Missa inte!
Serpentingvägen och utsikten på väg till vår favoritby Cala Ganone!

Tips – Resedagbok
Jag skrev ju en slags “resedagbok” under resans alla dagar (bra att ha stödord till bloggen för man glömmer vad man gjort, vart och när, tro mig!).
I slutet på varje dag skrev jag ner vad vi gjort under dagen, vädret, maten och annat som kan vara kul att minnas. Jag använder anteckningarna när jag kommer hem och ska blogga men även för dig utan blogg kan det vara kul att ha anteckningar kvar. Köp en liten fin anteckningsbok och skriv i?

Tips nr 2 – Film & selfies
Jag är duktig på att fotografera och dokumentera men något jag lätt glömmer bort är att filma. Bilder är “platta” och utan liv medan en kort filmsnutt säger så mycket mer!
Filma korta sekvenser och sätt ihop när du kommer hem, det finns många helt ok filmredigerare gratis.

Och ta selfies!
Jag är ganska duktig på att leka med selfies här hemma, fota mig med fåniga filter osv, men utomlands är jag urkass på det. Ta inte bara ett fint landskapsfoto, var med själv och visa att du faktiskt varit där!
Det ska jag tänka på själv nästa resa.

Har ni några funderingar över Sardinien? Kommentera gärna så svarar jag givetvis om jag kan 🙂