Igår körde vi igång med Benjamins nya medicin – Melatonin.

Melatonin (N-acetyl-5-metoxitryptamin) är ett hormon som finns naturligt i kroppen. Hos däggdjur produceras det av tallkottkörteln (epifysen) från tryptofan via bland annat serotonin. Mängden melatonin varierar under dygnet och påverkas av ljuset. Nivån ökar vid mörker och är som högst på natten.

Medicinen är licensbelagd och får alltså inte säljas i Sverige, medan den i USA säljs som kosttillskott i vanliga butiker!

Jag brukar försöka ta reda på så mycket jag kan om det mesta, speciellt innan jag stoppar i barnen mediciner, och när jag googlade runt hittade jag en bra artikel på nätet av Berndt Eckerberg, skolläkare i Leksand >>

Citerat ur artikeln:

Det utan jämförelse största sömnproblemet hos skolbarn är sedan länge sk försenad sömnfas. Tiotusentals svenska ungdomar har numera, särskilt under vinterhalv-året, svårt att somna före midnatt hur tidigt de än lägger sig. De har svårt att vakna på morgonen, förmår inte få i sig det viktiga frukostmålet, halvsover de första lektionerna och kan inte tillgodogöra sig skolundervisningen vidare bra förrän framåt eftermiddagen.

Försenad sömnfas har många samverkande orsaker. Tonåringar har i alla tider tenderat att bli vad man kallar kvällsmänniskor, men det är först när vi fått en kultur med dataspelande, surfande, SMS:ande och chattande på kvällarna som det blivit ett riktigt stort problem.

Det är dygnsrytmen, den inre klockan, som inte går i takt med naturens och arbetslivets klockor. Den är konstruerad för att styras av dagsljuset, särskilt det på morgonen, men den styrningen sätts ur spel av konstgjort ljus på kvällen.

Tar en sömnstörd elev melatonin flera eftermiddagar/ kvällar i rad kan han somna allt tidigare och blir snart piggare på morgonen och förmiddagen. Han förblir en kvällsmänniska, men det går inte längre ut över hans betyg eller hälsa.

Många moraliserar över tonåringar som vill sitta vid datorn hela kvällarna och över deras föräldrar som inte kan sätta gränser. De har aldrig mött problemen på nära håll. På kvällen fungerar dessa ungdomar som bäst – för många är det den enda tid de finner glädje i tillvaron. Vi bör unna dem hjälp med insomnandet så att den glädjen kan vara ogrumlad.

Berndt har även en egen hemsida där han skriver mycket bra om sömnfaserna och insomningssvårigheter och dygnsrytm hos barn och speciellt ungdomar.

Jag önskar att jag hade hittat den sidan för flera år sedan!

 

Jag var nyss på ett möte i skolan med skolläkaren och skolsköterskan och jag tog då med mig utskrifter från Berndts sida. De hade hört talas om honom men skulle gärna läsa igenom papprena. Även Benjamins assistent Marie skulle läsa.

Jag önskar att flera fick upp ögonen för vad sömnfaserna innebär får många av våra ungdomar, speciellt inom skolhälsovården (inkluderat REKTORN!) men även inom BUP och den vanliga sjukvården.
Vilka problem man som förälder ställs inför då ens tonåring inte kan somna, eller vakna på morgonen.

Det är INTE så bara att säga till att hon/han ska gå och lägga sig och SOMNA, eller att vakna vid en viss tid.

Jag vet själv hur det är att gå omkring och vara trött hela dagarna (min sömnutredning visade att jag snarkade väldigt mycket) och det är INTE kul!

 

Nu ska jag skriva ett mail till Berndt och tacka för en bra sida! 🙂

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry