Våren 2013 åkte Tobbe och jag på en resa till Alanya i Turkiet. Här har jag samlat min dagbok från resan samt en massa foton jag tog.

Här bor vi – Hotell Eftalia Downtown

Bo i närheten av centrum vid Östra stranden!
Eftalia Downtown ligger nära centrala Alanya vid Östra stranden. Det är ett perfekt val för dig som vill bo mitt i stan med gångavstånd till Alanyas uteliv och shoppingmöjligheter. Hotellet ligger på en liten gata mellan huvudgatan och Östra stranden, vilket ger dig fantastiska möjligheter att kombinera semestern med strandliv och shopping. Allt finns i närheten, vare sig du önskar köpa kläder och skor, besöka restauranger eller kolla in utelivet vid hamnen – Alanyas centrum för nattliv endast 1 km från hotellet.

Hotellet består av fem separata byggnader och två hotell; Eftalia Aytur och Eftalia Downtown, och alla Nazars rum ligger i Downtown-byggnaden. Du har tillgång till alla faciliteter på Eftalia Aytur.

Det perfekta läget för utforskning av stan!
Eftalia Downtown vänder sig till yngre resenärer, par, den medelålders äventyrslystna generationen med utflugna barn eller till familjer med större barn. Det finns lekplats samt barnpool, så även de yngsta gästerna trivs här. Hotellet har en hel del stamgäster som väljer det här hotellet år efter år, tack vare hotellets mysiga atmosfär och det perfekta läget.

Flygresan
Klockan ställdes tidigt och efter att ha fått iväg barn till skolan blev vi upphämtade av Tobbes morfar som körde oss till Borlänge flygplats.
Vi kom dit nästan 2 1/2 timme innan planet skulle gå och när incheckningen öppnade var vi nästan först i kön, dumt nog – för när vi väl checkat in kom vi inte ut igen och det fanns inget rökrum!! Gaah!
Det blev alltså 6 timmar utan cigg istället för 4!

De hade lite dataproblem men flyget kom iallafall iväg i tid. Tobbe är flygrädd och jag var orolig över mina känsliga öron men det gick fint.
Träffade på en gammal arbetskompis mamma som flög för första gången så vi peppade varandra 🙂

Fyra timmar senare var vi framme i nästan 30-gradig värme i Antalya.

Bussresan till hotellet i Alanya
Vi blev upplockade av Nazars guider och så väntade en två timmar lång och varm bussresa till hotellet i Alanya. Jag var så fascinerad av omgivningen så resan gick fort!
Vi bokade vår första utflykt till dagen efter redan på bussen.

Första kvällen i Alanya
Vi blev avsläppta vid hotellet, checkade in och installerade oss i rummet. Tog en cigg på balkongen och njöt av värmen och utsikten och sen gick vi ut på en kvällspromenad.

Middag på Green River
Stannade till på ”första bästa” restaurang för att äta och det ångrar vi inte eftersom det blev ett av våra favoritställen.

Efter maten gick vi tillbaks till hotellet och somnade ganska ovaggat, trötta efter en lång och händelserik dag full av nya intryck.

Dag två i Alanya ägnades åt utflykter. Vi hade bokat dagens utflykter genom vårt resebolag Nazar och vi är jättenöjda med dagen trots det lite höga priset.

Frukosten på hotellet
Vår resa inkluderade frukost varje morgon och det var ingen liten buffé vi fick ta del av! Mums!

Efter frukosten träffade vi våra guider för en liten uppdatering om Turkiet och sen blev vi upphämtade av en minibuss för att åka till det första stoppet, bananplantagen.

Då bananen kom till Alanya
Under den andra halvan av 1800-talet var Alanya’s enda förbindelse till omvärlden den via havet.
Båtarna seglade ut från Alanya med kurs mot bland annat Egypten och Cypern. Lasten var full av trä, sesamfrön, bönor samt diverse nötter och frukter. På återresan var godset utbytt mot bland annat salt, såpa, olja och pynterier från fjärran länder. Det var på en sådan resa till Egypten som köpmannen Serifali Ahmet Aga tog en bananplanta med sig tillbaka till Alanya och planterade den i sin egen trädgård, mest för prydnads skull. När bananplantan började att bära frukt, gav han stränga order till hela familjen att inte äta bananerna, eftersom de förmodligen var giftiga.

Efter en tid föll de mogna bananerna till marken och blev snart uppätna av myror och andra insekter. Familjens hushållerska såg detta ske och förstod att bananen inte alls var giftig. Hon bestämde sig för att provsmaka en av dessa nya frukter. Hushållerskan tyckte om smaken och spred detta faktum vidare till andra.
På så sätt blev myten om den ”giftiga” plantan avlivad, och snart började bananodlingen ta fart i Alanya. Från omkring 1920 började efterfrågan att stiga och odling av bananer startade i större omfattning.
Turkiets bananproduktion är koncentrerad till ett 200 km långt bälte som sträcker sig längs kusten från Manavgat genom Alanya och ända till Anamur.

Detta smala bälte är det enda område i Turkiet som har de rätta klimatförhållanderna för bananodling.
Bananen är en otroligt skör planta, som kräver mycket vatten och ett milt klimat. När vintern närmar sig och vädret börjar bli instabilt, sätts det i dag plast runt om bananklasarna för att skydda dem mot fukt och kyla.
Det är möjligt att skörda bananer två gånger om året, och en planta kan ge upp till 75 kg frukt per skörd. Varje år produceras det 40.000 ton bananer i Turkiet. Detta är dock inte tillräckligt för att ens täcka det egna behovet inom landet.

Efter besöket på bananplantaget åkte vi vidare upp mot grottan, Dim Cave, en slingrig väg med hisnande utsikt. Grottan är 360 meter lång, upptäcktes för 14 år sedan men bildades för 1.000.000 år sedan.

Nu var vi hungriga så vi skjutsades ner till Dim Cay Valley där vi fick äta en god buffé på en av de flytande flottarna.

Dim Cay
Här får du en enastående möjlighet att besöka en riktig bananplantage! Därefter går turen vidare till den flera tusen år gamla droppstensgrottan, där endast fantasin sätter gränserna på vilka former och färger du ser. Härifrån kör vi vidare till lunch i den avkopplande atmosfären på flottarna vid Dim Cay-floden.

Dim Cay är en floddal som ligger mindre än en halvtimmes bilresa från Alanya. Detta natursköna område är ett populärt utflyktsmål för familjer. Avnjut ett gott mål mat ombord på en av de flytande plattformar som finns på restaurangerna längs floden. Man kan beskåda vattenfall och forellodlingar längs floden och det går också att bada i det ca 14-gradiga vattnet.

Senare på kvällen gick vi på en promenad längst med stranden, åt på restaurang, fotade, badade fötterna i havet och lyckades boka en utflykt med piratbåt till dagen därpå.

Efter frukosten på hotellet blev vi upphämtade av en bil som körde oss till piratbåten i hamnen.

Vi upplevde en härlig dag på Medelhavet där vi fick se grottorna både utifrån och inifrån och vi gjorde flera badstopp under dagen. Det fanns en liten chans att få se både sköldpaddor och delfiner men tyvärr såg vi inga. Lunch & dryck var inkluderat och det gick åt en del dricka under dagen.

Vi lekte lekar, såg en dansuppvisning, blev fotograferade, badade och simmade i havet, smorde in oss med lera och hade en helt fantastisk oförglömlig dag!

Åker du till Alanya – missa INTE att ta en båttur!

När vi åkte med piratbåten tidigare på dagen blev vi tipsade om en liten tur som vi gärna hängde med på. Vi tog en fika på hotellrestaurangen innan vi blev upphämtade av en minibuss.

Vi körde högt upp i bergen för att komma upp till muren och en utkiksplats där vi kunde se ut över Alanya. Utsikten var helt enastående och vi både fotograferade och blev fotograferade.

Vi gick vidare för att komma till en moské men innan vi fick komma in berättade guiden lite om deras traditioner och reglerna i just en moské.

Nu börjar klockan bli mycket och vi är vrålhungriga så vi körs ner till en restaurang på Cleopatrasidan för att äta middag.

Dag 4 i Alanya blev en shoppingdag och vi kan lätt konstatera att vi inte kan pruta! Haha..!
Köpte bland annat en Adidasdress till Vanessa, Conversemysbyxor till Paulina, tändare, halsband, muggar, the mm. Försäljarna är superjobbiga och de ger sig verkligen inte! Nog för att jag kan vara envis men de tar ändå priset!
Tobbe och jag gick många gånger omvägar på flera kilometer för att slippa de jobbigaste stråken.

Vi startade dagen med en god hotellfrukost som vanligt och idag hittade vi en ny favorit, nygräddade pannkakor!

Eftermiddagen tillbringade vi på hotellets strand. Sand mellan tårna (och överallt!) och smått kalla havsbad. Mys!

Gick till hotellet och tog en dusch och sen gick vi på en promenad när solen var på väg ner.

Nu börjar det bli mörkt ute och magarna kurrar, Green River nästa!

Tidigare på kvällen hade vi träffat på en ur personalen på Green River och berättade då att vi skulle dit senare på kvällen. Vilken överraskning när vi kom dit och de hade dukat upp ett ”Sverigebord” åt oss, med flagga och blommor på hela bordet!

En riktig slapp och mysdag. Låg på stranden hela förmiddagen och vid poolen på eftermiddagen och senare gick vi mot stan för att köpa den sista presenten, en parfym till Benjamin. Som vanligt gick prutandet inget vidare så istället för en parfym kom vi hem med tre stycken! Haha..! :ehum:

Åt på McDonalds (jag som tidigare sa att jag ALDRIG tänkte äta på McDonalds när jag var utomlands!) 😉 och wow vilka portioner!

Det här var varmaste dagen hittills så vi var helt slut och det blev en tiiidig kväll!

Köpte 2 kg jordgubbar för knappt 25:- till lunch!

Åt på restaurang med “Lilla Kalle” på kvällen

Sen gick vi på en kvällspromenad innan vi besökte den lilla kiosken vid vårt hotell, köpte lite gott och gick upp på hotellrummet

Vi träffade på Peter och Susanna vid poolen dagen innan, ett jättetrevligt par från Stockholm. Kom överens om att vi skulle äta middag tillsammans och de skulle visa oss en riktig turkisk restaurang.
Vi tog bussen dit och blev serverade en JÄTTEmåltid för knappt några pengar alls.

Senare på kvällen gick vi till Green River igen för att ta avsked. Tog bara något att dricka och såg på lite uppträdanden innan vi traskade tillbaks till hotellet för att förbereda hemresan.

De har så rolig presentation av maten utanför restaurangerna i Alanya. Den är liksom skulpterad på fat!

Vi skulle bli upplockade av transferbussen mitt i natten så vi la oss tidigt på kvällen och försökte få några timmars sömn men det var svårt att sova på beställning.

Klockan tolv checkade vi ut och satt i lobbyn i någon timme innan vi blev hämtade. Väl framme vid flygplatsen tog det några timmar att checka in och vi hann med en kaffe och pizzaslice innan det var dags att kliva på planet hem mot Borlänge.